Heb je last van nekklachten, rugklachten, een blessure of andere lichaamskwalen? Deze kunnen vaak verholpen worden door middel van fysiotherapie. Een fysiotherapeut kan een breed scala aan lichamelijke klachten behandelen, door middel van bewegingstherapie, massage of fysiotechniek (denk aan warmtebehandeling, lasertherapie). Met ruim 11.000 fysiotherapeuten in Nederland zie je misschien door de bomen het bos niet meer als je op zoek bent naar een praktijk. Woon je in Breda of omgeving en wil je terecht bij een therapeut? Dan kun je onderaan deze pagina een overzicht van fysiotherapie praktijken in Breda vinden.

Oefeningen voor thuis

Vaak is het onduidelijk wat precies de oorzaak van een klacht is, maar fysiotherapie is in vele gevallen effectief gebleken in het verminderen of laten verdwijnen van deze klachten. Veel aandoeningen zijn ontstaan door een verkeerde houding of een bepaald bewegingspatroon. Wist je dat je die aandoeningen veelal kunt voorkomen of zelf kunt verhelpen door middel van oefeningen? Bij fysiotherapie is een actieve inbreng van de patiënt zelf immers erg belangrijk. Veel van deze oefeningen kun je gewoon thuis doen. Hier volgen een aantal tips om lichamelijke klachten te helpen voorkomen of terug te dringen.

Last van nekklachten?

Veel mensen kloppen aan bij een fysiotherapeut omdat ze nekklachten hebben. Deze kunnen onder meer veroorzaakt worden door een verkeerde houding, slapen in een ongunstige positie of stress. Het aannemen van een goede zithouding is vooral erg belangrijk en iets waar je thuis op kunt letten. Ga zo rechtop mogelijk zitten zonder de rug te buigen en houdt de armen ontspannen in 90 graden. Je kunt er ook op letten, wanneer je voor de computer zit, dat de bovenrand van het beeldscherm op gelijke hoogste staat met je wenkbrauwen.

Daarnaast kun je losmaakoefeningen doen voor de nek. Ga rechtop zitten en kantel je hoofd van links naar rechts, waarbij je je neus op dezelfde plek probeert te houden. Een andere oefening is rechtop zitten, beide handen onderaan de nek plaatsen en de ellebogen tegen elkaar. Beweeg vervolgens de ellebogen van boven naar beneden en van links naar rechts, waarbij de onderrug neutraal blijft.

Fysiotherapie bij rugklachten

Hoe kun je van rugpijn afkomen? Er zijn een aantal oefeningen die je zelf kunt doen en die het beste resultaat zullen leveren in combinatie met een behandeling van de fysiotherapeut. Bewegen is erg belangrijk om een ‘vaste rug’ te voorkomen, zeker als je een zittend beroep beoefent. Probeer elke dag voldoende te bewegen, neem zo veel mogelijk de fiets in plaats van de auto of de trap in plaats van de lift, of begin met sporten. Daarnaast kun je deze oefening proberen: ga op je rug liggen met je knieën gebogen. Spreid je armen en draai je knieën langzaam van links naar rechts tegen de grond aan. Tegelijkertijd beweeg je je hoofd in tegengestelde richting.

Hoofdpijnklachten

Heb je regelmatig last van hoofdpijn? Ook hierbij kan een fysiotherapeut helpen, maar je kunt ook zelf op de volgende dingen letten. Hoofdpijn kan worden veroorzaakt door verkrampte spieren in nek en schouders. In dat geval kunnen bovenstaande tips over houding en beweging helpen. Zorg daarnaast dat je voldoende water drinkt (zo’n 1,5 liter per dag) en voldoende slaap krijgt. Ook stress kan een oorzaak zijn van hoofdpijn. Probeer tijd voor jezelf te creëren of ga op zoek naar andere activiteiten die voor jou ontspannend werken.

Deze informatie is afkomstig uit de folder van samenwerkende fysiotherapie praktijken in Breda. Je vindt ze op https://www.hierhebikpijn.nl/fysiotherapie/breda.

Fysiotherapie

Fysiotherapie